Algoritmica si programare

Cuprins

Un algoritm se poate descrie prin:

  • Schema logica este un mijloc de descriere a algoritmilor prin prezentare grafica. Regulile de calcul ale algoritmului sunt descrise prin blocuri (figuri geometrice) reprezentand operatiile (pasii) algoritmului, iar ordinea de lor de aplicare (succesiunea operatiilor) este indicata prin sageti.
  • Limbajul Pseudocod este un limbaj inventat in scopul proiectarii algoritmilor si este format din propozitii asemanatoare propozitiilor limbii romane, care corespun structurilor de calcul folosite in construirea algoritmilor.
    Limbajul Pseudocod are doua tipuri de propozitii:
    1. propozitii standard
    2. propozitii nestandard

Pentru claritatea textului unui algoritm este important sa se cunoasca urmatoarele reguli:

  1. Cunoaste si respecta semnificatia fiecarei variabile.
  2. Foloseste denumiri diferite pentru variabile cu semnificatii diferite. Sau altfel spu, nu folosi aceeasi denumire cu semnificatii diferite.
  3. Nu folosi varibile neinitializate.
  4. Cunoaste complet problema ce se doreste a fi rezolvata.
  5. Nu recalcula limitele si nu modifica variabila de ciclare (contorul) in interiorul unei structuri repetitive PENTRU.
  6. Alege denumiri sugestive pentru variabile
  7. Amana pe mai tarziu detaliile nesemnificative, concentreaza-ti atentia la deciziile importante ale momentului.
  8. Evita sa citesti si sa tiparesti intrun subalgoritm.
  9. Concepe un subalgoritm indiferent de contextul in care va fi folosit.
  10. Prin scriere reda cat mai clar structura programului si asigura claritatea textului.
  11. Evita sa folosesti instructiunea GOTO.
  12. Foloseste constante cu nume in locul celor anonime.
  13. Foloseste tipuri de date cu nume in locul celor anonime.
  14. Concepe subalgoritm si scrie subprogram pentru orice problema care-ar putea fi reintalnita in viitor.
  15. Nu folositi variabile globale decat in cazuri speciale.
  16. Folositi comentariile pentru autodocumentarea programelor.
  17. Alegeti denumiri sugestive pentru toate entitatile programului.
  18. Nu uita sa testezi programul chiar daca ai demonstrat corectitudinea lui.
  19. Verifica valoarea unei variabile imediat dupa obtinerea acesteia.
  20. Verifica corectitudinea algoritmilor si programului in fiecare etapa a elaborarii lor.
  21. Gandeste mai intai, programeaza pe urma.
  22. Fii atent la forma sub care sunt tiparite rezultatele.

Pascal

  1. Introducere in Pascal
  2. Instructiuni de control

Subiecte examen

Subiecte examen

Nota examen

  1. Nota scris (50%)
  2. Nota laborator (50%)

Observatii

  1. Unelte recomdate pentru realizare filme:
    1. ShareX
      1. permite realizarea de capturi de ecran si adnotarea imaginilor obtinute
      2. permite inregistrarea ca film a zonelor de ecran selectate
  2. Orice tip de documentatie se va tehnoredacta in latex folosind MikTex si TeXnicCenter plecand de la acest sablon .
  3. Descarcare exemplu de prezentare latex ce foloseste pachetul foils .
  4. Detalii prezentare/film:
    1. rezolutie 800x600 - deoarece filmul este destinat utilizarii/vizualizarii cu ajutorul browserului, acesta trebuie sa incapa convenabil intr-o fereastra fara ca utilizatorul sa fie nevoit sa realizeze ajustari de rezolutie sau redimensionari pentru a-l urmari
    2. pe desktop nu vor fi schortcut-uri inutile - la realizarea filmului se curata ecranul si se seteaza un fundal implicit (albastru) pentru a nu distrage atentia de la continut (scenariu de utilizare utilitar prezentat)
    3. contine slide de titlu - primul slide contine un titlu si o descriere a continutului filmului.
    4. cel putin o nota pe fiecare slide - pe fiecare cadru din film se va scrie atat cum fac? cat si ce fac?
    5. fara sonor
    6. atentie la miscarile de mouse - daca nu sunt consistente sunt eliminate din film
    7. ca si regula de stil trebuie avut in vedere ca un astfel de film se adreseaza atat persoanelor cu pregatire informatica cat si celor fara pregatire informatica - orice persoana interesata trebuie sa inteleaga ce face si cum reproduce ceea ce se prezinta in film.
  5. Pentru fiecare tema de laborator se primeste o nota de la 1 la 10.
  6. Se penalizeaza orice teme care nu respecta indicatiile de la laborator si nu implementeaza elementele prezentate in laboratorul respectiv.

Resurse online