Retele de calculatoare

Cuprins

  1. Prezentare harware

    1. placa de retea
    2. modem
    3. conectori
    4. switch
    5. hub
    6. router
    7. cabluri
  2. Sistem de operare in retea
    1. Windows Server
      1. instalarea server windows
      2. instalarea adaptorului de retea
      3. configurarea principalelor servicii
      4. adaugarea unui utilizator
      5. crearea unui share
      6. stabilirea permisiunilor pe un director/fisier
      7. probleme de virtualizare
      8. backup
    2. Linux
      1. bootarea in retea
      2. instalarea Linux
      3. instalarea adaptorului de retea
      4. grub, lilo, boot
      5. configurare proxy - squid
      6. configurare samba, configurare quota
      7. configurare mail,
      8. configurare dns
      9. comenzi linux
  3. Programarea aplicatiilor in retea
    1. Programare exemple de comunicare neorientata pe conexiune (UDP)
    2. Programare exemple de comunicare orientata pe conexiune (TCP)
  4. Servicii in retea
    1. Functionare
    2. Instalare
    3. Configurare

Laboratoare

( L1 | L2 | L3 | L4 | L5 | L6 | L7 | L8 | L9 | L10 )
  • L1

    1. Enumerati echipamente si tipuri de cablare a retelelor de calculatoare
    2. Enumerati si descrieti fenomenele care se pot petrece pe un mediu de comunicatie.
  • L2

    1. Care sunt avantajele codificarii Hufmann a documentelor transmise prin fax?
    2. Comparati principalele metode de codificare a documentelor transmise prin fax.
    3. Intr-o retea sunt interconectate n calculatoare (topologii retea). Toate calculatoarele trimit in medie acelasi numar de pachete pe unitatea de timp. Un mesaj este transmis de la o statie i la o statie j probabilitatea pij pentru i <> j, pentru i,j=1,n si pii=0. Cate segmente va parcurge un mesaj in medie pentru urmatoarele topologii:
      1. topologie mesh
      2. topologie stea in care nodul central este un calculator
      3. topologie stea in care nodul central este un switch
      4. topologie bus
      5. topologie inel
    4. Semnalele circula in vid cu viteza luminii (circa. 300000km/sec). In mediile electrice (cabluri de cupru coaxiale sau perechi) viteza de propagare atinsa este de circa 200000 km/sec.
      Intarzierea de propagare (propagation delay) Tp a unui mediu este definita ca raportul dintre distanta (dintre sender si receiver) si viteza de propagare in mediul respective. Intarzierea de transmitere (transmission delay) Tx este definite ca raportul dintre numarul de biti transmisi si numarul de biti tranferatii la rata de transfer a bitilor definite pentru mediu respectiv (bitrate). Calculati intarzierea de propagare si intarzierea de trasmitere pentru transmiterea unui bloc de 1000 de biti in cazul:
      1. 100m cablu de cupru cu bitrate de 10kbps
      2. 10km de cablu coaxial cu bitrate de 1mbps
      3. 50000km de spatiu vid cu bitrate de 10mbps
      Interpretati rezultatele obtinute.
  • L3

    1. Introducere in retele
      1. Explicati pe scurt diferenta intre trasmiterea de date si telecomunicare (schimbul de voce, video).
      2. Dati exemple de topologii fizice. Ce functii au diferite componente de legatura?
      3. Ce se intelege printr-un canal de comunicare? Ce factori determina bruierea semnalelor?
      4. Enumerati medii de transmitere si comparati proprietatile acestora.
      5. Ce avantaje are codarea Manchester fata de codarea RZ si NRZ?
      6. Faceti distinctie intre Bitrate si Baudrate.
    2. Retele de calculatoare - nivelul transport
      1. Ce reprezinta sistemele autonome utilizate in Internet?
      2. Ce se intelege prin zona si scop in cazul adreselor Internet?
      3. Ce reprezinta prefixul adresei IP?
      4. Ce se intelege prin fragmentare? Cum este tratata problema fragmentarii de IPv4 si IPv6?
      5. Descrieti transmiterea mai departe (forwarding) pentru datagrame in retelele IP.
      6. Ce se intelege prin suma de control Internet? De ce s-a renuntat la aceasta in cazul IPv6?
      7. Explicati transmiterea pachetelor in retelele IEEE 802.3. Explicati translatarea dinamica a IPv4 in IPv6.
      8. Prezentati diferentele dintre IPv4 si IPv6.
      9. Ce proprietati de securitate are IPv6 spre deosebire de IPv4? Care este diferenta dintre AH si ESP?
      10. Prezentati algoritmul Bellman-Ford pentru pentru determinarea celui mai scurt drum. Ce probleme de utilizare a acestuia se pun in cazul protocolului RIP-2?
      11. Prezentati algoritmul Dijkstra pentru determinarea celui mai scurt drum. Comparati algoritmii de determinare a drumului minim Dijkstra si algoritmul Bellman-Ford.
      12. Descrieti protocolul Open Shortest Path First (OSPF).
    3. crc Fiind dat un canal de transmisie pentru care la verificarea erorilor se foloseste polinomul generator . Sunt transmise mesaje de 16 biti pentru care se calculeaza CRC. Se transmite cu  si . Fie mesajul: 1101011110010010

      a) dati reprezentarea polinomiala pentru mesaj

      b) cat de lung este codul CRC (pe cati biti este reprezentat el)

      c) calculati codul CRC pentru mesajul dat

      d) este intalnita o eroare de transmitere in urma careia bitii 2-6 sunt setati pe 0. Numerotarea bitilorincepe cu 1. Ce secventa de biti este receptionata?

      e)In conditiile de la d) pot fi detectateerorile de transmitere?

      f) este intalnita o eroare de transmitere in urma careia bitii 2-6 sunt setati pe 1. Numerotarea bitilor incepe cu 1. Ce secventa de biti este receptionata?

      g) In conditiile de la f) pot fi detectate erorile de transmitere?

      h) Ce erori nu pot fi detectate in general?

  • L4

    1. Retele de calculatoare - nivelul transport
      1. Ce rol au numerele de port (porturile) in Internet?
      2. Ce se intelege prin pseudo-antet (pseudo-header)?
      3. Descrieti serviciile oferite de protocoalele transport UDP si TCP.
      4. Explicati constructia conexiunii TCP. Unde intervine numarul de secventa?
      5. La ce este folosit algoritmul Nagle (controlul fluxului TCP). Ce se intelege prin "Silly Window Syndrome"?
      6. Descrieti controlul congestiei TCP. Ce semnifica .Slow Start. si la ce foloseste algoritmul Karn?
      7. Cum functioneaza confirmarea selective (selective acknowledgement)?
    2. Sa se scrie un program Java care citeste adresele IP ale calculatorului ( Exemplu ).
  • L5

    1. Retele de calculatoare - Nivelul aplicatie
      1. Descrieti structura Domain Name Systems (DNS). Care este diferenta dintre un Resolver si un Name Server?
      2. Ce se intelege printr-o Resource Record? Explicati pe baza de exemple structura Resource Records.
      3. Descrieti modul de functionare a protocolului DNS.
      4. Explicati conceptele "sintaxa abstracta", "sintaxa de transfer" si "sintaxa locala".
      5. Definiti o structura de date pentru o persoana in ASN.1. Schitati un exemplu serializarea folosind Basic Encoding Rules (BER).
      6. Ce sunt "Managed Object" si "Management Information Base" in cazul ASN.
      7. Cum sunt instantele variabilelor MIB identificate in SNMP? Ce semenificatie are clauza SMIv2 INDEX?
      8. Descrieti o structura de date pentru o persoana in ABNF.
      9. Pe baza MTA si MUA explicate modul in care protocoalele SMTP si IMAP transmit posta electronica. Ce semenificatie are DNS in acest context?
      10. Cum sunt impartite in parti mai mici mesajele care au continut binary?
      11. Descrieti in ce consta codarea BASE64.
      12. Ce metode exista in protocolul HTTP?
      13. Descrieti modul de transfer al unui fisier cu ajutorul protocolului FTP.
    2. Fiind data o retea CSMA/CD cu o rata de transfer de 10MBit/s. Doua statii sunt localizate la o distanta de maxim 2.5 km una fata de cealalta. Viteza de propagare a mediului este de 200000km/s.
      1. In ce consta existenta unei lungimi minimale a pachetului?
      2. Care este lungimea minima a unui pachet pentru configuratia data?
    3. Doua statii sunt interconectate prin intermediul unui canal satelit. Distanta de la Pamant la satelit este de 36.000 km, rata de transfer este de 64 kBit/s, viteza de propagare a mediului de transfer este de 300.000 km/s si dimensiunea pachetului de date transmis este de 1000 Bit. Pentru controlul fluxului se foloseste metoda Sliding-Window (fereasta glisanta).
      1. Ce parte din capacitatea canalului de transmisie se foloseste in cazul unei ferestre de 10 pachete?
      2. Cat de mare trebuie sa fie fereastra daca se doreste utilizarea intregii capacitati a canalului?
  • L6

    1. Fie topologia din figura de mai jos care contine puntile B1 si B2. Dupa initializarea puntilor sunt transmise urmatoarele frame-uri (cadre de date):
      1: A -> B
      2: F -> A
      3: D -> E
      4: A -> D
      5: H -> F
      6: C -> H
      1. Care o a fie continutul tabelei de retransmitere (forwarding tables) a celor doua punti dupa schimbarea acestor cadre de date? Cate din cele 6 cadre sunt "inundate" (transmise in intreaga retea)?
      2. Statia C este mutate in primul segment fara a actualiza tabelele de retransmitere. Ce se intampla daca E vrea sa transmita un cadru de date la C?
    2. Campul de identificare al antetului protocolului IPv4 are lungimea de 16 biti si campul TTL are lungimea 8 biti. Cate pachete IPv4 pot fi fragmentate maximal atunci cand campul TTL este decrementata in fiecare secumda cu 1 la destinatar? Ce rata de transfer se atinge maximal cu o unitate MTU de 1500 bytes intre expeditor si destinatar?
    3. Prezentati algoritmul Dijkstra pentru determinarea celui mai scurt drum intr-un graf.
  • L7

    - subretele - exercitii
  • L8

    1. Fie o retea IP cu gazdele A si B si doua rutere R1 si R2. Pachetele de la A la B sunt transmise prin intermediul rutereleor R1 si R2. Legatura intre rutere are MTU de 1500 bytes si legatura dintre R2 si B are MTU de 8192 byte. Un program de pe hostul A genereaza mesaje cu lumgimea de 4096 byte incapsulate intr-un pachet IPv4. Bitul DF nu este setat si alte optiuni nu sunt folosite. Calculati cate fragmente ajung la gazda B si determinati valorile: lungimea totala a campului (L) , identificator (I) si mai multe fragmente (M) si deplasament fragment (O) pe cele trei legaturi in parte.
    2. Sa se implementeze comanda traceroute folosind JPCAP (Exemplu).
    3. Prezentati in maxim 300 de cuvinte un eseu despre modul in care presupuneti ca se va modifica schimbul de informatii intre persoane prin tehnicile de comunicatie
  • L9

    1. Sa se prezinte citirea unui mail folosind comenzi POP3. Sesiunea se deschide folosind

      telnet server_mail port

    2. Exemplificati modul de aparitie a problemei count-to-infinity in cazul rutarii pachetelor.
    3. Prezentati un algoritm de detectie a congestiei (exemplu: slow start, congestion avoidance).
  • L10

    (PGP)
    1. Configurati outlook sa foloseasca un cont de email.
    2. Instalati PGP (de preferat versiunea gratuita cu outlook oprit)
    3. Porniti outlook si din meniul PGP generati o pereche de chei, salvati aceste chei intr-un loc sigur
    4. Diseminati cheia publica de la punctul 3 (dati-o tuturor).
    5. Folosind cheia publica a unei persoane ii putem transmite emailuri criptate pe care doar persoana respectiva le poate descifra folosind cheia sa privata (atentie la 3). Transmiteti un email criptat la adresa costel@info.unitbv.ro folosind cheia Costel.
    6. Trimiteti un mail criptat cu cheia publica unui alt coleg. explicati ce se intampla.

Operatii XP

1 Activare-dezacct_placa_de_retea swf file  
2 UtilizPrinterShare swf file exe file
3 redenumire swf file  
4 Mandrake swf file exe file
5 firewallXP swf file exe file
6 configurare_modem swf file exe file
7 setareip swf file exe file
8 diagxp swf file  
9 drepturi_acces swf file exe file
10 domeniu swf file exe file
11 Route swf file exe file
12 facultate swf file exe file
13 instalare_XP_p1 swf file exe file
14 MapNetDrive swf file exe file
15 Adaugarea_unui_user_nou swf file exe file
16 Remote_Desktop_Connection swf file exe file
17 dezactivare swf file exe file
18 XPBackup swf file exe file
19 Final swf file exe file
20 modificare_parola_acces swf file exe file
21 instalare_XP_p2 swf file exe file
22 Activare-dezacct placa de retea swf file  
23 parola swf file  
24 DNS swf file exe file
25 Adaugarea_unei_surse_de_date_ODBC   exe file
26 verificare_conectivitate   exe file
27 Adaugare utilizator la grup   exe file

Nota examen

Nota finala se compune din
  1. examen scris (50%)
  2. nota laborator (50%)
    1. nota teme de laborator (25%)
    2. nota serviciu linux (25%): se prezinta in 3-5 pagini configurarea unui serviciu linux (nis, ldap, samba, nfs, sendmail, dovecot, pam, initd, crond, ftp, apache, syslog, logwatch, squid, iptables, etc. )
    3. nota operatie in retea (25%): se realizeaza un film sau o prezentare care sa prezinte pasi de realizare a unei operatii de retea pe un server de retea (Windows, Linux, etc.)
    4. nota programare retea (25%): se va implementa un program de gestiune a resurselor retelei in care se vor apela minim 3 functii API Windows legate de operatiile suportate in retea
  3. se va acorda 1 punct bonus la nota finala pentru un referat pe o tema din teorie (3-5 pagini)

Observatii

  1. Unelte recomdate pentru realizare filme:
    1. ShareX
      1. permite realizarea de capturi de ecran si adnotarea imaginilor obtinute
      2. permite inregistrarea ca film a zonelor de ecran selectate
  2. Orice tip de documentatie se va tehnoredacta in latex folosind MikTex si TeXnicCenter plecand de la acest sablon .
  3. Descarcare exemplu de prezentare latex ce foloseste pachetul foils .
  4. Detalii prezentare/film:
    1. rezolutie 800x600 - deoarece filmul este destinat utilizarii/vizualizarii cu ajutorul browserului, acesta trebuie sa incapa convenabil intr-o fereastra fara ca utilizatorul sa fie nevoit sa realizeze ajustari de rezolutie sau redimensionari pentru a-l urmari
    2. pe desktop nu vor fi schortcut-uri inutile - la realizarea filmului se curata ecranul si se seteaza un fundal implicit (albastru) pentru a nu distrage atentia de la continut (scenariu de utilizare utilitar prezentat)
    3. contine slide de titlu - primul slide contine un titlu si o descriere a continutului filmului.
    4. cel putin o nota pe fiecare slide - pe fiecare cadru din film se va scrie atat cum fac? cat si ce fac?
    5. fara sonor
    6. atentie la miscarile de mouse - daca nu sunt consistente sunt eliminate din film
    7. ca si regula de stil trebuie avut in vedere ca un astfel de film se adreseaza atat persoanelor cu pregatire informatica cat si celor fara pregatire informatica - orice persoana interesata trebuie sa inteleaga ce face si cum reproduce ceea ce se prezinta in film.
  5. Pentru fiecare tema de laborator se primeste o nota de la 1 la 10.
  6. Se penalizeaza orice teme care nu respecta indicatiile de la laborator si nu implementeaza elementele prezentate in laboratorul respectiv.